Jazda na letnich oponach zimą to nie tylko brawura i brak rozsądku, ale i potencjalne kłopoty finansowe. W przypadku szkody, niektórzy ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania.
„Zimówki” ciągle nie obowiązkowe
O planach wprowadzenia ustawowego obowiązku zmiany opon na sezonowe dużo mówiło się w ubiegłym roku. Zgodnie z projektem, jazda na "zimówkach" miałaby obowiązywać od 1 listopada do 31 marca. Głębokość bieżnika opon nowelizacja ustawy określała jako nie mniejszą niż 4 mm. Mandat za brak "zimówek" lub zbyt płytki bieżnik na nich miał wynieść nawet 500 zł, z dodatkową sankcją: odholowaniem pojazdu na parking policyjny i utratą dowodu rejestracyjnego. Projekt nowelizacji ustawy jest jednak ciągle w rękach sejmowych prawników, a parlamentarzyści nie kwapią się, żeby zająć się tym tematem. W efekcie w tym roku ustawowy obowiązek zmiany opon na zimowe na pewno nie wejdzie w życie. Nadal obowiązują więc przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych gumach, o ile ich bieżnik ma minimum 1,6 mm.
W badaniach branży oponiarskiej ok 90% kierowców twierdzi, że zmienia opony na zimowe. Deklaracje nie przekładają się jednak na ilość wizyt w warsztatach – w rzeczywistości o sezonowej zmianie gum pamięta znacznie mniej kierowców.
Co z Auto Casco w razie zimowej kolizji
Obowiązujące ustawodawstwo w zakresie zimowych opon powoduje, że w zapisach OWU komunikacyjnego ubezpieczenia AC trudno szukać wyłączenia odpowiedzialności towarzystwa ze względu na brak zimowych opon. Są jednak inne zapisy, które w tej sytuacji mogą mieć zastosowanie. Chodzi o punkt, który najczęściej brzmi: ubezpieczenie nie obejmuje szkód spowodowanych wskutek rażącego niedbalstwa przez ubezpieczonego lub osobę uprawnioną do korzystania z pojazdu.
Niektóre towarzystwa powołują się na taki zapis odmawiając wypłaty odszkodowania jeśli zimą mamy kolizję, a poruszaliśmy się na letnich oponach. Trudno takiej interpretacji odmówić racji, jednak trzeba o tym pamiętać podpisując umowę ubezpieczenia AC. Choć sytuacja nie jest „zerojedynkowa” i możemy spotkać się z różnymi interpretacjami, to jednak warto zapytać jak takie zdarzenia są kwalifikowane w konkretnym towarzystwie ubezpieczeniowym.
Jest też inne rozwiązanie – zapewne bezpieczniejsze, także finansowo – lepiej po prostu zmienić opony na zimowe. Polska jest jednym z nielicznych krajów w Europie (poza krajami południa kontynentu), gdzie mimo corocznych, czasem ostrych zim nie ma prawnego obowiązku wymiany gum. Wszyscy nasi sąsiedzi z Unii Europejskiej wprowadzili już taki obowiązek. Polacy, którzy jadą na narty do Czech, Austrii czy Włoch, muszą pamiętać o tym, że przejeżdżając przez te kraje, muszą założyć opony zimowe.
Assistance działa także na „letnich”
Zupełnie inaczej wygląda realizacja ubezpieczenia assistance: pomoc jest udzielana, nawet jeśli ewidentną przyczyną kolizji jest brak odpowiedniego ogumienia, dopasowanego do zimowych warunków pogodowych.
- Oczywiście zachęcamy do zmiany opon na zimowe i odpowiedniego przygotowania samochodu, ale nie pytamy naszych klientów na jakich jeżdżą oponach, naszym zadaniem jest pomagać im bez względu na okoliczności – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku stwierdzenia przez policję naruszenia prawa – jeśli np. kierowca spowodował wypadek kierując pojazdem i rozmawiając przez telefon. Autocasco w większości towarzystw nie będzie mu wypłacone, ale assistance przyjedzie i zrealizuje potrzebną pomoc np. wyciągnie pojazd z rowu, wymieni koło jeśli na tym polegało uszkodzenie, czy odholuje pojazd do warsztatu.
- Jeśli w posiadanej przez poszkodowanego wersji assistance gwarantowany jest samochód zastępczy też nie będzie problemu z jego uzyskaniem, pomimo braku opon zimowych we własnym samochodzie podczas jego uszkodzenia - dodaje Piotr Ruszowski.
04/12/2018
Przed nami długo oczekiwany sezon zimowych podróży. Planując wyjazd w góry na narty, snowboard lub piesze wycieczki należy pamiętać, że wykupienie ubezpieczenia dopasowanego do uprawianej przez nas aktywności jest niezbędne. Zagwarantuje nam pokrycie kosztów ewentualnego leczenia, koszt helikoptera ratunkowego i ambulansu, którym wrócimy do kraju.
Więcej28/11/2018
Samochód jest niewątpliwie jednym z ulubionych środków transportu Polaków. Dane zbierane przez Mondial Assistance pokazują, że ilość wezwań assistance samochodowego pod koniec roku wzrasta. Dla kierowców to trudny czas, a dla branży assistance wiąże się on ze stanem wzmożonej gotowości do udzielania pomocy.
Więcej27/11/2018
Koniec roku to czas, w którym Polacy bardzo chętnie planują dalekie wyjazdy. Ameryka, Azja oraz Australia stały się ulubionymi kierunkami. Planując podróż należy pamiętać, że EKUZ nie działa poza Unią Europejską, a podczas wyjazdu mogą się nam przydarzyć nieprzewidziane sytuacje, których koszt w tych krajach może być ogromny.
Więcej