wróć do listy aktualności

01/10/2010

Polisa z biletem lotniczym

Sezon urlopowy za nami. Kolekcjonujemy wspomnienia, pamiątki, zdjęcia i …dokumenty reklamacyjne. W ubiegłym roku mieszkańcy samej tylko Warszawy złożyli 239 skarg do miejskiego rzecznika konsumentów na działalność biur turystycznych, a zażaleń z roku na rok przybywa. Doskonałym remedium na wszelkie problemy i ewentualne skargi związane z wyjazdami turystycznymi jest odpowiednie ubezpieczenie. Wychodząc naprzeciw zmieniającym się trendom, serwis FRU.PL wprowadził do swojej oferty bilety lotnicze sprzedawane wraz z polisą turystyczną.  

Skarżymy z różnych powodów. Niezgodności wyjazdu z ofertą, opóźnień, zmian terminów podróży, a także z tytułu poniesionych dodatkowych kosztów, których nie chce zwrócić nam organizator. Rok rocznie dochodzi do bankructwa kilku biur turystycznych. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz.U. nr 32, poz. 281), biuro jest zobowiązane do zorganizowania podróżnym powrotu do kraju. Kosztów poniesionych przez klientów, z tytułu skróconego wyjazdu, nikt już jednak nie zwróci.

Co musi biuro turystyczne?

Przed zawarciem umowy na usługi turystyczne każdy klient powinien zostać poinformowany o możliwości ubezpieczenia się od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, bądź jej skrócenia. Z reguły jednak są to polisy drogie, dodatkowo oferujące zaledwie częściowy zwrot kosztów przez organizatora, z reguły do 80% poniesionych strat.

Biuro turystyczne jest także zobowiązane ustawowo do zawarcia na rzecz uczestników imprezy umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Umowa powinna zawierać dane ubezpieczyciela i informacje o Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.  Niestety przepisy nie regulują kwestii zakresu ubezpieczenia, co oznacza, że przed wykupieniem wycieczki musielibyśmy samodzielnie zapoznać się ze szczegółami polisy i w razie niekorzystnych zapisów, zmienić ofertę, bądź biuro. Z reguły, do chwili nieszczęśliwego wypadku nie staramy się nawet poznać nazwy ubezpieczającej nas firmy.

O ile biuro podróży zobowiązane jest do posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, która narzuca też zawieranie umów ubezpieczeniowych na rzecz klientów, o tyle standaryzacja w tym względzie powoduje raczej przeciętną jakość oferowanych polis turystycznych. We wspomnianym już rozporządzeniu określona jest minimalna suma gwarancyjna z tytułu umowy ubezpieczenia, co powoduje, że biura najczęściej na niej opierają zakres swojej odpowiedzialności.

Bezpieczna podróż na własną rękę

Inaczej kwestia ubezpieczeń turystycznych wygląda wśród podmiotów sprzedających bilety lotnicze. Polacy coraz częściej realizują wyjazdy wakacyjne samodzielnie, na własną rękę komponując przelot z rezerwacjami hotelowymi. Co oznacza, że i po ubezpieczenie turystyczne powinni sięgnąć sami. Świadomy wybór oferty, zapoznanie się z sumami ubezpieczeń i dopasowanie parametrów polisy do charakteru wyjazdu może im wyjść wyłącznie na dobre.

Serwis rezerwacyjny FRU.PL, jako pierwszy postanowił wprowadzić do oferty ubezpieczenia turystyczne, dystrybuowane wraz z biletem. Polisę ubezpieczeniową skonstruowała firma Mondial Assistance S.A. Koszt pakietu podstawowego to 5zł/dzień.

- Już po 6 miesiącach od wprowadzenia produktu, średnio co 7 klient FRU.PL korzysta z ubezpieczenia turystycznego. I choć jest to wynik obiecujący, w państwach Europy Zachodniej odsetek ubezpieczonych jest znacznie wyższy. Zależy nam na ukształtowaniu pewnego rodzaju nawyku dbania o bezpieczeństwo własne i współpodróżnych. Dlatego zdecydowaliśmy się w październiku 2010 dodawać polisę ubezpieczeniową w prezencie do każdego biletu lotniczego – mówi Jarosław Adamski, Członek Zarządu Travel Interactive S.A., firmy administrującej serwisem FRU.PL.

Pomysł zrealizowany przez serwis FRU.PL we współpracy z Mondial Assistance to nie tylko kolejny krok mający na celu uświadomienie Polakom korzyści wynikających z prawidłowego ubezpieczania się, ale także usprawnienie przygotowania indywidualnych wyjazdów turystycznych.

- Polisa turystyczna oferowana wraz z biletem lotniczym to niezwykle korzystne rozwiązanie. Nasi rodacy co prawda coraz częściej zdają sobie sprawę z korzyści wynikających z posiadania dobrej polisy, ale jeśli chodzi o świadomość ubezpieczeniową wciąż daleko nam jeszcze do naszych zachodnich sąsiadów. Ubezpieczenie dystrybuowane wraz z biletem ułatwia ponadto samodzielną organizację podróży – jedynymi elementami, o jakie musimy się troszczyć, są przelot oraz zakwaterowanie – mówi Maciej Stankiewicz, specjalista ds. sprzedaży w Mondial Assistance.

 

wróć do listy aktualności

Czytaj także

05/09/2018

Awarie Polaków podczas wakacji

W okresie wakacji, jak co roku, do Centrum Operacyjnego Mondial Assistance z prośbą o pomoc zgłasza się kilkadziesiąt tysięcy osób. Jest to czas wytężonej pracy dla osób pracujących w firmach specjalizujących się w usługach assistance.

Więcej

05/11/2018

W dniu Wszystkich Świętych o 43 proc. wzrosła ilość wezwań assistance samochodowego

Niezmiennie od wielu lat do Centrum Operacyjnego Mondial Assistance w dniu Wszystkich Świętych, z prośbą o pomoc, zgłasza się wiele osób. Podczas tegorocznych dojazdów na cmentarz assistance samochodowe przydało się bardziej niż rok temu.

Więcej

28/11/2018

Jak przygotować auto na zimę

Samochód jest niewątpliwie jednym z ulubionych środków transportu Polaków. Dane zbierane przez Mondial Assistance pokazują, że ilość wezwań assistance samochodowego pod koniec roku wzrasta. Dla kierowców to trudny czas, a dla branży assistance wiąże się on ze stanem wzmożonej gotowości do udzielania pomocy.

Więcej