wróć do listy aktualności

09/12/2013

Odpowiedzialność na nartach

Jazda na nartach, to oprócz góry przyjemności także kilka zagrożeń. Największym wcale nie musi być ryzyko kontuzji, w każdym razie nie własnej. Za leczenie narciarza potrąconego na zagranicznym stoku można zapłacić nawet kilkaset tysięcy złotych.

Na stoku obowiązują nas takie same zasady odpowiedzialności cywilnej jak w życiu codziennym. Jeśli potrącimy kogoś samochodem, zapewne będzie się od nas domagał zwrotu kosztów leczenia, a czasem zadośćuczynienia za inne spowodowane straty (zdrowotne, ale też np. utraty źródeł zarobkowania w przypadku poważnych kontuzji). Przed ponoszeniem takich wydatków z własnej kieszeni, chroni obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Na stoku, choć też możemy mknąć kilkadziesiąt km/h, takie ubezpieczenie obowiązkowe nie jest, a ryzyko wypadku bywa nawet większe.

Przykłady sytuacje z zeszłego sezonu narciarskiego, kiedy narciarze po wypadku dochodzili odszkodowań od osób, które spowodowały kontuzję (dane Mondial Assistance):


– 67 tys. zł – Czechy, wypadek na stoku (ubezpieczony najechał na stoku na kobietę powodując złamanie obojczyka, polisa zawierająca OC pokryła koszty leczenia i rehabilitacji poszkodowanej),


- 60 tys. zł – Austria, kolizja na stoku (uczestnik zdarzenia złamał kość piszczelową i strzałkową, ubezpieczenie OC pokryło koszty związane z leczeniem, rehabilitacją, a także transportem do szpitala oraz zakupem kul ortopedycznych dla poszkodowanego),


- 42 tys. zł – Włochy, syn ubezpieczonego nie utrzymał równowagi na oblodzonej trasie, wywrócił się, zjeżdżając przy tym kilka metrów po stoku i zahaczając o innego narciarza (włoski narciarz skręcił  staw barkowo-obojczykowy oraz zerwał więzadła, polisa pokryła koszty leczenia i rehabilitacji).


Niestety to standardowe przypadki i koszty dla wypadków na stoku. Jadąc na nartach kilkadziesiąt km/h, jesteśmy chronieni jedynie przez kombinezon i kask przez co ryzyko  poważnych urazów jest bardzo duże, nie inaczej jest w przypadku innych użytkowników tras zjazdowych. Co roku notujemy wiele zgłoszeń dotyczących wypadków na stokach całej Europy, w tym takie, gdzie nasz klient jest sprawcą zdarzenia. Wyjazd na narty do Austrii, Szwajcarii, a szczególnie do Włoch bez OC może wiązać się z tym, że do kraju wrócimy obolali i połamani, a do tego zrujnowani roszczeniami kogoś kogo potrąciliśmy. Choć brzmi to jak czarnowidztwo, to w sezonie zimowym tego typu przypadki są na porządku dziennym – mówi Tomasz Brożyna, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.


Częste są też szkody „mniejszego kalibru” np. uszkodzenie sprzętu narciarskiego. Odkupienie złamanej narty to znacznie mniejszy wydatek niż leczenie, bo rzędu kilku tysięcy złotych, jednak jeśli wybieramy się do topowych ośrodków narciarskich zapewne spotkamy tam zjeżdżających na wysokiej klasy, a zatem i bardzo drogim sprzęcie.


Na co zwrócić uwagę kupując ubezpieczenie na wyjazd narciarski:


-polisa bezwarunkowo powinna zawierać zwyżkę dla uprawiających sporty wysokiego ryzyka, do takich zaliczamy narciarstwo,


- w skład ubezpieczenia dla narciarza powinny wchodzić następujące elementy: ubezpieczenie kosztów leczenia i assistance, OC oraz ubezpieczenie sprzętu sportowego,


- limit sumy ubezpieczenia (kwota do której odpowiada ubezpieczyciel) dla kosztów leczenia i assistance, przy wyjeździe na narty do kraju europejskiego nie powinien być niższy niż 50 tys. złotych, nawet gdy klient posiada dodatkowo Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Ta karta nie pokrywa transportu medycznego, który jest bardzo kosztowny.

wróć do listy aktualności

Czytaj także

06/12/2018

Zwichnięcia, skręcenia, złamania - to najczęstsze urazy jakich doznają narciarze i snowboardziści

Lista kontuzji, jakie zdarzają się miłośnikom zimowych sportów jest bardzo długa. Z analizy danych zebranych przez Mondial Assistance wynika, że narciarze najczęściej ulegają wypadkom w drugim dniu wyjazdu, na stokach we Włoszech, Austrii oraz Francji.

Więcej

28/11/2018

Jak przygotować auto na zimę

Samochód jest niewątpliwie jednym z ulubionych środków transportu Polaków. Dane zbierane przez Mondial Assistance pokazują, że ilość wezwań assistance samochodowego pod koniec roku wzrasta. Dla kierowców to trudny czas, a dla branży assistance wiąże się on ze stanem wzmożonej gotowości do udzielania pomocy.

Więcej

27/11/2018

EKUZ to nie globalne ułatwienie

Koniec roku to czas, w którym Polacy bardzo chętnie planują dalekie wyjazdy. Ameryka, Azja oraz Australia stały się ulubionymi kierunkami. Planując podróż należy pamiętać, że EKUZ nie działa poza Unią Europejską, a podczas wyjazdu mogą się nam przydarzyć nieprzewidziane sytuacje, których koszt w tych krajach może być ogromny.

Więcej